maandag 19 juni 2017

Licht en kleur verwerken in een kunstopdracht

Bron: http://www.elle.be/nl/wp-content/uploads/2015/05/regenboognagellak.jpg

Vakoverstijgend werken is heel leuk en kan altijd. Omdat kinderen veel leuker leren en dingen ook beter onthouden als je vakken met elkaar integreert, heb ik voor deze afrondende les voor natuur en techniek gekozen om het kleurenspectrum in een kunstopdracht te verwerken.

De leerlingen hebben vorige week geoefend met het maken van kleurcombinaties met de drie primaire kleuren met licht. Dat ging heel goed en de kinderen waren razend enthousiast. Nu mogen ze de verschillende kleurencombinaties gaan maken met verf in de drie primaire kleuren.
Ze gaan een regenboog maken en gebruiken hiervoor slechts 3 tinten. Deze tinten gaan zij mengen, zodat zij zelf de kleuren krijgen die in de regenboog thuishoren.



Introductie:
Ik vraag de leerlingen of zij nog weten wat ze vorige week geleerd hebben en ik laat nog even het filmpje van de lampjes zien:



Kern:
We gaan bespreken hoe ze een regenboog kunnen maken van de drie primaire kleuren.
Allereerst kijken we naar de kleuren cirkel:


Opdracht:
De kinderen gaan zelf een kleuren cirkel inkleuren met de verf op hun tafeltje. Ze krijgen een karton om op te mengen.
Ondertussen maken zij op een ander blad een regenboog met de kleuren uit de kleurencirkel.
Ze moeten zelf ontdekken hoe zij de kleuren moeten mengen, hoeveel verf van de kleuren nodig is. Zij moeten zelf kijken hoe ze de regenboog gekleurd krijgen. Ze mogen elkaar wel helpen en ik loop ook rond om bij te sturen en te kijken waar ik hen met vragen tot een oplossing kan brengen.
Het gaat dus ook om zelfontdekkend leren. Geen regenboog hoeft hetzelfde te zijn, het gaan met name om het proces, het ontdekken en wat de leerlingen daar van leren.

NB ik geef ze wel instructies over hoe om te gaan met de materialen, de hoeveelheid verf die ze kunnen gebruiken zonder dat het papier stuk gaat en voor het op orde houden van hun werkomgeving.




Het lege wiel krijgen de leerlingen. Ik leg op elk tafelgroepje 1 gekleurd wiel.

Afronding:
De leerlingen laten elkaar zien wat ze gemaakt hebben en we bespreken wat ze ontdekt hebben.

Ik ben heel erg benieuwd!

Tot de volgende keer!

Juf (in opleiding) Roos



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen