donderdag 16 maart 2017

Het goede voorbeeld, een les in dienstbaarheid. Johannes 13:1-20

We behandelen het verhaal uit Johannes 13:1-20. Dit verhaal speelt zich af op witte donderdag. Jezus en zijn discipelen maken zich klaar voor het paasmaal. Als de discipelen bij het huis komen, staat alles klaar. Ook een schaal met water en een handdoek, zodat ze hun voeten kunnen wassen voor ze aan tafel gaan. Die worden namelijk heel stoffig in die sandalen!

Maar dan doet Jezus iets wat de discipelen eigenlijk niet hadden verwacht. En daar gaat deze les over.

Bron: https://robslijper.files.wordpress.com/2010/04/jezus-wassen1.jpg

Bron: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/94/72/9e/94729e57fa0f314b13ab7e87824e4345.jpg


Het lesdoel is: begrijpen dat de Heer dienstbaar is en jouw goede voorbeeld en dat nederig zijn een goed iets is.

Instructie:
De introductie van de les is bovenstaande verhaal en het benoemen van het lesdoel.
Daarna laat ik de leerlingen dit filmpje zien. Daarin wordt het verhaal heel duidelijk verteld.
Na het filmpje bespreken wij wat de leerlingen hebben ontdekt en vertel ik ook over de dienstbaarheid van de Heer zoals in het filmpje getoond werd. Hoe kunnen zij dit zelf doen in hun leven? Kan iemand een voorbeeld geven van een rotklus, of een dienstbare houding ten opzichte van een ander?

Verwerking en afronding:
We luisteren naar een liedje.


Dit is de tekst:

Gewoon maar een knecht,

Zo wil ik zijn, zo wil ik zijn voor U
Eenvoudig en echt, 
U de Heer, ik de knecht, 
zo wil ik zijn voor U, zo wil ik zijn voor U.
 
Gewoon maar een knecht,
Zo wil ik zijn, zo wil ik zijn voor U.
U dienen als Heer,
Niets minder, niets meer,
Zo wil ik zijn voor U.
 
Gewoon maar een knecht,
Zo wil ik zijn, zo wil ik zijn voor U.
Ik meen het oprecht:
Heer, doen wat U zegt,
Zo wil ik zijn voor U.

Tekst en Muziek Jan VisserStaat op de cd: Zingen maakt blij


Ik wilde extra veel tijd overhouden voor het werkje van de les, die ik vond op https://www.gelovenisleuk.nl/knutselen/40-bijbelverhalen/604-nederigheid-voetwassing

Bron: https://www.gelovenisleuk.nl/images/kinderen/knutselen/voetenwassen%20los.jpg

De leerlingen gaan lekker aan de slag en om 9 uur ronden we de les af. Als leerlingen het werkje nog niet af hebben, kunnen ze hier later op de dag nog mee verder als hun werk af is.

Tot gauw weer!

Juf (in opleiding) Roos



Geen opmerkingen:

Een reactie posten