maandag 6 maart 2017

Dure olie!! Johannes 12 : 1 - 11 Bijbelles

Voor vandaag gaan we Johannes 12 vers 1-11 behandelen in de klas en ik heb zoals gebruikelijk de les weer uitgewerkt op dit blog.
Het verhaal gaat over Maria die, tot ieders verbazing, Jezus' voeten zalft met dure olie. Normaliter wordt dit alleen gedaan bij mensen die overleden zijn. Zulke dure olie gebruiken voor iemands voeten? De mensen begrijpen er niets van. Jezus wel. Hij weet wat hem te wachten staat.

bron: http://www.holyhome.nl/bijbelplaten-big/jezus%2520vergeeft%2520maria-650.jpg


Zoals bij de meeste bijbellessen gebruik ik verhaalplaten.
Ik heb ze gevonden op http://www.kleuteridee.nl/bijbel-2/bijbelplaten/nieuwe-testament/#Jezus en geprint voor de kinderen zodat ze tevoren kunnen kijken waar het verhaal over gaat en er ook meer interactie is tijdens de les.

Introductie:
Op de tafelgroepjes liggen de verhaalplaten. Leerlingen kunnen ze bekijken tijdens de inloop. We openen de dag als altijd met een goedemorgen, de dagplanning, eventuele bijzonderheden en een gebed. Ik geef iedereen een druppeltje olie om uit te smeren op de handen. Dan laat ik de leerlingen er aan ruiken. Als het goed is vinden ze het lekker!

Dan laat ik ze de verhaalplaten met elkaar bespreken. Klassikaal praten we over wat ze ontdekt hebben.

Kern:
Dan laat ik per tafelgroepje een leerling de eerste regel lezen van de plaat. Ik vul het aan met informatie uit de bijbeltekst. De kaarten zijn overigens genummerd, zodat leerlingen weten wanneer hun kaart aan de beurt is. Dit werkt heel goed bij groep 3/4, want ze letten sinds ik dit doe de hele tijd op het verhaal, omdat hun kaart aan de beurt kan zijn.





NB ik heb wat platen verwisseld/weggelaten, waardoor nummer 4 er niet bij zit ;-)









Verwerking en afronding:
Als we alle platen besproken hebben, bespreken we het verhaal na.
Als we dit gedaan hebben, laat ik de klas een liedje horen en ook geef ik ze een woordzoeker uit de methode. Hiermee mogen ze zoeken hoe vaak de naam Lazarus in de woordzoeker voorkomt.





Fijne dag allemaal!!

Juf (in opleiding) Roos

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen